Een goed logo is
essentieel voor een bedrijf

Een goed logo maken?!

februari 10, 2015
blog_logo

Iedere onderneming, organisatie of stichting heeft een logo nodig. Vaak zien (startende) ondernemers het belang niet in van een goed logo. Veelal wordt het eerste logo gemaakt door een familielid of kennis die wel eens met Adobe Photoshop of Illustrator heeft gewerkt. De kans is hierbij groot dat het logo niet voldoet aan de eisen waaraan een goed logo moet voldoen. Maar waar voldoet een goed logo aan?

Een logo is het basiselement van je corporate design. Een logo moet een uitstraling hebben die bij het bedrijf past. Potentiële klanten moeten door het logo alvast een indruk krijgen van wat het bedrijf doet en waar het voor staat. Is het logo verouderd of heeft deze niet de juiste uitstraling is de kans aanwezig dat de potentiële klant opzoek gaat naar een ander bedrijf, wellicht de grootste concurrent.

Het woord logo wordt ook wel bedrijfsmerk genoemd. Een logo is op te splitsen in
twee onderdelen: het woordmerk en het beeldmerk.
 

Woordmerk

Het woordmerk bestaat uit de schrijfwijze van de bedrijfsnaam en/of vereenvoudiging en afkorting daarvan. De schrijfwijze kun je op verschillende manieren laten opvallen. Bijvoorbeeld door opvallende lettervormen op een speciale manier te rangschikken. Eventueel kunnen er letters benadrukt worden
door ze vet te maken of te onderstrepen. Ook is het mogelijk met andere grafische elementen delen van een woordmerk te accentueren.

 
cocacola-logo
 

Beeldmerk

Het beeldmerk is een symbolisch herkenningsteken van een organisatie. De betekenis van een symbool kan heel verschillend zijn. Zo kan de symboliek afgeleid zijn van de naam van de organisatie. Neem bijvoorbeeld Apple, zij hebben gebruik gemaakt van een appel als beeldmerk. Algemeen gesteld zijn beeldmerken ‘betekenisloos’ of juist ‘betekenisvol’. Sommige beeldmerken zeggen weinig over de unieke aspecten van en organisatie. Andere logo’s zijn juist heel betekenisvol en vertellen een heel verhaal van een bedrijf.
 

Combinatie van woord- en beeldmerk

Een beeldmerk wordt bijna altijd gecombineerd met een woordmerk. Toch kan een beeldmerk op een gegeven moment ook los gebruikt worden. Dit kan vooral bij logo’s van grote organisaties waarvan mensen het logo al goed kennen. Neem bijvoorbeeld McDonalds. De gele M is ook herkenbaar als alleen beeldmerk, mensen zullen alsnog weten dat het over McDonalds gaat.
 
mcdonalds-logo
 

Een goed logo maken:

1. KISS-principe (Keep It Simple, Stupid)
Een logo moet herkenbaar blijven. Door een logo simpel te houden vergroot je uiteraard de kans dat het logo wordt onthouden. Onnodige elementen zorgen vaak voor een onrustig beeld en leiden af van de boodschap.
 

2. Passend bij het bedrijf
Het logo moet aansluiten met wie jij als ondernemer bent en waar de onderneming voor staat. Het passend maken kan worden gedaan met behulp van kleur, lettertypes- en een beeldelement. Een logo van een speelgoedwinkel heeft bijvoorbeeld vaak felle kleuren, een speels lettertype met een vrolijk beeldmerk.
 

3. Een tijdloos ontwerp
Een goed logo is tijdloos, over twintig jaar moet het logo nog even sterk zijn als op het moment dat het logo gemaakt werd. Het inspelen op lopende trends kan gevaar opleveren voor de tijdloosheid van het logo. Gevolg hiervan is dat op korte termijn het logo moet worden gerestyled of geheel opnieuw moet worden vormgegeven.
 

4. Schaalbaar naar alle formaten
Het gebruik van het formaat van een logo kan erg variëren. Zo kan deze op een grote banner worden geplaatst, hierbij is er vaak genoeg ruimte om het logo groot te plaatsen. Maar bij bijvoorbeeld het bedrukken van pennen- of ander promotiemateriaal is er vaak weinig ruimte en moet het logo klein worden geplaatst. In dit geval moet het logo lees- en herkenbaar blijven.
 

5. Een logo moet goed werken in zowel kleur of in zwart-wit en in positief of in diapositief. Het logo moet dan ook duidelijk leesbaar zijn op verschillende achtergronden.
 

Een logo is meer dan alleen de bovengenoemde eisen. Een sterk logo is complex en tegelijkertijd eenvoudig. Het geeft activiteit weer en biedt diepte. En het blijft boeien, ook na een eerste blik. Logo’s moeten zorgen voor het ‘mentale plaatje’ in ons brein.
 

Een logo laten maken?

Bij het maken van een goed logo komen dus veel aspecten kijken, het is niet zo simpel als vaak wordt gedacht. Wil jij een logo die goed aansluit bij jou als ondernemer- en het bedrijf en voldoet aan alle criteria? Neem vrijblijvend contact met ons op of kom eens langs voor een gesprek!
 
Neem contact met ons op


Recente blogberichten

blog_logo
10 februari 2015

Een goed logo maken?!